In de opstartperiode volgde Bert bij de ABU een opleidingsdag. Tijdens deze dag werd hem de volgende vraag gesteld: ga je de backoffice zelf doen of ga je het uitbesteden? Daar hoefde Bert niet lang over na te denken. Zijn kracht ligt bij het contact met mensen, niet bij de bijbehorende zaken. In het startershandboek dat hij van de ABU had gekregen vond hij de contactgegevens van Backofficebureau. Hij sprak af met salesmanager Sander Adams en zo ging het balletje rollen.
Het oorspronkelijke plan van Bert was om de loonadministratie en het HR-deel bij zijn eigen accountant onder te brengen. Na wat gesprekken bleek dat de accountant niet alle inhoudelijke expertise in huis had als het gaat om tijdelijke contracten. Bert besloot de mogelijkheden te bespreken met Sander. "Backofficebureau zit vooral op het maken van contracten en op juridische kennis: wat mag wel en wat niet? Ook weet Backofficebureau veel over cao’s en wat er aan wet- en regelgeving voortdurend verandert. Daar lag mijn eerste behoefte. Een tweede behoefte was die van de urenregistratie. Dit moest goed geregeld zijn. Beide is bij Backofficebureau uitstekend geregeld, dat was voor mij een verrassing", aldus Bert.