Wat zijn de gevolgen van de nieuwe uitzend-cao voor jou als uitzendondernemer? | Backofficebureau
18 januari 2022
0 0 0
Uitleg nieuwe uitzend-cao

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe uitzend-cao voor jou als uitzendondernemer?

De nieuwe uitzend-cao die nog maar net is afgesloten, zorgt voor een aantal wijzigingen die 1 januari 2022 al zijn ingegaan. Weten wat er verandert voor de periode van 17 november 2021 tot 2 januari 2023 waarvoor deze nieuwe cao geldt? In deze blog praten we je bij.

Inhoud

  1. Wat er aan vooraf ging
  2. Het fasensysteem gaat op de schop
  3. De StiPP-pensioenregeling wijzigt op een aantal punten
  4. Uitbereiding en verduidelijking van de inlenerbeloning
  5. De positie van de arbeidsmigrant is versterkt
  6. Onwerkbaar weer regeling is uitgebreid
  7. Streven tot aansluiting bij de cao SPAWW per 1 april 2022
  8. Kortom: meer gelijkheid voor uitzendkrachten en verdere verbeteringen nog te verwachten

1. Wat er aan vooraf ging

Sinds de vorige cao formeel werd, 31 mei 2021, heeft het lang geduurd voordat de cao-partijen het eens werden. De basis voor de nieuwe cao is het advies van de Sociaal Economische Raad (SER) uit juni 2021. Daarin was volop aandacht voor de toekomst van uitzendwerk en werd ingezet op meer gelijke arbeidsvoorwaarden voor uitzendkrachten. In de nieuwste uitzend-cao is op bepaalde punten alvast een stap in de richting gezet van het SER- advies. Zo wordt de positie van de uitzendkracht beter vergeleken met de oude cao. Hieronder lees je waardoor en gaan we in op de verdere wijzigingen van de uitzend-cao.

2. Het fasensysteem gaat op de schop

  • De duur van fase A (ook wel fase 1/2 genoemd) wijzigt naar een maximale duur van 52 gewerkte weken, dus in plaats van 78;
  • Fase B (fase 3) wordt verkort naar 3 jaar, dat was 4, maar het maximum aantal uitzendovereenkomsten in fase B blijft 6;
  • De uitzendkracht doorloopt nu in 4 jaar het hele fasen-ketensysteem, in plaats van in minimaal 5,5 jaar;
  • De uitzendkracht krijgt eerder aanspraak op een onbepaalde tijd contract. Het verschil met de wettelijke ketenregeling - waar werknemers na 3 jaar bij dezelfde werkgever aanspraak kunnen maken op een onbepaalde tijd contract - is hierdoor kleiner.

3. De StiPP-pensioenregeling wijzigt op de volgende punten:

  • Het aantal weken dat de uitzendkracht moet werken voordat hij recht heeft op StiPP-pensioen is 8 in plaats van 26 gewerkte weken. Uitzendkrachten nemen hierdoor sneller deel aan de pensioenregeling;
  • De pensioengrondslag is nu het loon voor de werknemersverzekeringen (m.u.v. de fiscale bijtelling voor een auto). Dit is dus een uitbreiding omdat ook bruto toeslagen en overwerk pensioengevend zijn geworden.

In het SER-advies was ingezet op een meer marktconform pensioen voor uitzendkrachten. De uitzendkracht bouwt met de nieuwste cao inderdaad eerder en meer pensioen op. Verder is vastgelegd dat cao-partijen de intentie hebben om vanaf 2023 meer wijzigingen door te voeren in de pensioenregeling.

4. Uitbereiding en verduidelijking van de inlenerbeloning

  • In de nieuwe uitzend-cao is expliciet opgenomen dat wanneer de inlener het periodeloon bij een reguliere werknemer vaststelt op basis van ervaringsjaren in dezelfde soort functie, dit ook toegepast moet worden bij de uitzendkracht;
  • Wanneer de uitzendkracht terugkeert in een gelijke functie bij de inlener of bij een andere inlener binnen dezelfde cao, dan houdt hij tenminste dezelfde inschaling;
  • De initiële loonsverhogingen met een ingangsdatum uit het verleden worden met terugwerkende kracht toegepast;
  • De inlenerbeloning is uitgebreid met eenmalige (incidentele) uitkeringen en een thuiswerkvergoeding;
  • Vanaf 1 januari 2023 wordt ook de eindejaarsuitkering als component toegevoegd aan de inlenerbeloning.

Deze veranderingen en verduidelijkingen zijn stappen naar een meer gelijkwaardige beloning van uitzendkrachten ten opzichte van werknemers die in vaste dienst van de inlener zijn.

5. De positie van de arbeidsmigrant is versterkt

  • Met een inkomenszekerheid voor de eerste 2 maanden;
  • Na afloop van de werkzaamheden moet hij/zij een redelijke termijn van 4 weken krijgen om eventueel beschikbaar gestelde huisvesting te kunnen verlaten.

Lees hier meer informatie over de wijzigingen voor arbeidsmigranten.

6. Onwerkbaar weer regeling is uitgebreid

Vanaf nu kan de uitzendonderneming een beroep doen op de onwerkbaar weer regeling als de inlener hier ook gebruik van kan maken. Tot nu toe was dat alleen onder voorwaarden mogelijk bij uitzendkrachten in de bouw.

7. Streven tot aansluiting bij de cao SPAWW per 1 april 2022

Dit is dus nog niet definitief, maar de uitzend-cao partijen hebben het voornemen om aan te sluiten bij Stichting PAWW die een verzamel-cao over het onderwerp WW en WGA beheert. Verschillende cao’s zijn hierbij aangesloten. Door aansluiting bij deze cao kunnen uitzendkrachten afhankelijk van hun arbeidshistorie aanspraak maken op een langere WW-uitkering. De premie van 0,2% van het brutoloon komt hierbij voor rekening van de uitzendwerkgever.

8. Kortom: meer gelijkheid voor uitzendkrachten en verdere verbeteringen nog te verwachten

Dit zijn in vogelvlucht de belangrijkste wijzigingen in de nieuwe uitzend-cao die 1 januari is ingegaan en tot 2 januari 2023 geldt. Conclusie: meer gelijkheid voor uitzendkrachten met werknemers in dienst bij de inlener. In het regeerakkoord is te lezen dat het SER-advies (deels) wordt uitgevoerd. Dit betekent dat er in de komende jaren verdere verbeteringen in de rechtspositie en de arbeidsvoorwaarden, waaronder pensioen, voor de uitzendkracht te verwachten valt.

Vragen na het lezen van deze blog?
 

Neem vooral contact op

 

Gerelateerde artikelen

Certificeringen uitzendbranche: wat doen ze en wanneer krijg je ze?
De uitzendbranche kent verschillende certificeringen. Maar welke precies en wat doen ze? En zijn ze allemaal verplicht? Het antwoord op deze vragen vind je in onze blog.

Backoffice uitbesteden: 11 redenen waarom wel / niet?
Ontdek wat de voor- en nadelen zijn van het uitbesteden van de backoffice aan een andere partij.